Powered by Jasper Roberts - Blog

SPRM berjaya buktikan keupayaan

on Wednesday, July 25, 2012

SPRM berjaya buktikan keupayaan


KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak perlu menunggu sehingga 10 tahun untuk membuktikan keberkesanan menangani rasuah di negara ini, kata Ahli Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah, Datuk Abdul Rahman Dahalan (gambar).
Beliau berkata, sebagai rujukan, badan pencegah rasuah yang paling terkenal di dunia seperti Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah (ICAC) di Hong Kong juga memerlukan sekitar 10 tahun sebelum membuktikan kejayaan dan keberkesanan operasi mereka.
"Saya rasa kita tidak perlu ambil masa sampai begitu lama untuk menjadikan SPRM sebagai sebuah agensi antirasuah yang berkesan. Rakyat hanya perlu memberi sokongan moral kepada SPRM sekarang," katanya dalam entri terbaru blognya, mpkotabelud.blogspot.com.
Abdul Rahman yang dilantik untuk penggal kedua sebagai ahli jawatankuasa berkenaan berkata, sepanjang penggal pertama, beliau mendapat banyak pengalaman dan pengetahuan mengenai perjalanan SPRM dan fenomena rasuah di negara ini.
Antara cadangan lain yang masih dalam perhatian kerajaan ialah memberi kuasa pendakwaan kepada SPRM tanpa perlu melalui Peguam Negara dan cadangan meletakkan SPRM di bawah seliaan Parlimen secara langsung dan bukan di bawah Jabatan Perdana Menteri.
Katanya, bagi menurunkan kuasa mendakwa kepada SPRM tanpa melalui Peguam Negara memerlukan pindaan perlembagaan dan untuk diluluskan di Parlimen sekurang-kurangnya dua pertiga undi anggota Parlimen mesti menyokong usul tersebut.
"Saya sebenarnya agak risau dengan cadangan ini kerana walaupun nampak baik kerana tidak perlu kebenaran Peguam Negara, namun ia melanggar prinsip pengasingan fungsi menyiasat dan menuduh seperti dalam sistem kehakiman kita di mana polis menyiasat, Peguam Negara menuduh dan hakim mengadili," katanya.
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Laman Semasa All Rights Reserved